Prijzen voor Yogi Anni

De voorstelling Yogi Anni, waarbij ik de eindregie deed, is genomineerd voor de BNG Bank Prijs en won de Fringe Award 2021.

‘Yogi Anni’ ontsluit de wereld van de mindful Instagram fitgirls vol humor en zelfspot. In deze uitgesproken solo lijkt theatermaker Annica Muller het publiek op afstand te houden, maar langzaamaan komen er meer barstjes in het kunstmatige internetpersonage. Muller neemt de kijker mee in haar verslaving en de psychische problemen die schuilgaan achter het gepolijste voorkomen van Yogi Anni. Een zeer knappe prestatie hoe Muller gevoelige en persoonlijke verhalen onderbrengt in een energieke festivalvoorstelling.’ - Juryrapport BNG Bank Prijs

‘De intelligente evenwichtsoefening tussen oprechtheid en ironie, zet het publiek op het puntje van hun stoel. Muller slaagt erin een verhaal te vertellen dat zowel maatschappelijk als diep persoonlijk is. Yogi Anni is een energieke, intrigerende voorstelling over een zoektocht naar genezing, eindigend met een pleidooi om beter voor onszelf en de wereld te zorgen – waarbij je ook blijft zitten met de vraag: zijn we opnieuw in dezelfde val gelopen?’ - Juryrapport Fringe Festival

Over de voorstelling:

Get ready, because we’re gonna reveal a lot of mystery’s, misunderstandings and I’m about to share some huge secrets with you guys..

Yogi Anni is a tragicomedy about an American yoga-vlogger who gets trapped in her search for salvation in a ripped up world. Based on personal engagement and inspired by yoga lectures, vlogs, tutorials and TEDtalks. Yogi Anni is edgy entertainment with real content. 

‘Today it’s all about the core! The core of yoga, the core of life and the core of suffering.’

Muller: ‘The narrative of Yogi Anni includes my personal story and my experience as a yoga teacher. I use my engagement as my fuel; my relation with dualism, consumentism, depression, destructive behavior and what it means to be alive in this place of time.  For this special project, I did several interviews with inspiring women – about their existential journey’s in seeking for salvation. Different stories with a common ground of depression, eating disorders and addiction. Their darkest hours and biggest revelations are intertwined in Yogi Anni.’  

Concept & Performer Annica Muller Director Loek de Bakker Coach Martine Manten Dramaturgy Anke Vromen Text Coach Kees Roorda Music & Sounddesign Marijn Brussaard Scenography Merijn Versnel Production Lotte Oosterbroek Costume Saskia van der Klei Light & Design Benno Barends

Premiere: 15 juli 2021 - De Parade


Regie-sessie De Tekstsmederij

Eind 2019 nodigde ik Daan Borrel uit om een theatertekst te schrijven over seksualiteit en de rollen die we spelen. Vanuit interviews met elkaar en acteurs Mirthe Labree en Alex Hendickx werkten we de eerste paar maanden van 2020 aan deze tekst. Ik juni gingen we met het materiaal de vloer op. Een interview over dit project is hier te lezen.

Eind dit jaar werken we aan een vervolg, deze tekst presenteren we in december bij De Tekstsmederij.

101456225_3092201550800153_9161786608171614208_n.jpg

Me as - Broedplaats Festival Cement

Samen met decorontwerper Dennis Vanderbroeck, acteur/danser Arne Luiting en kostuumontwerper Rebekka Wormann, deed ik in 2019 in de Broedplaats van Festival Cement een beeldend en fysiek onderzoek voor een nieuwe voorstelling. Voor het eerst begon ik niet met een tekst, maar bij het ontwikkelen van een (toneel)beeld en fysieke performances. Centraal stond de maakbaarheid van identiteit – hoe geven we onze identiteit vorm in uiterlijk en beweging? Wie kun je eigenlijk allemaal zijn? Hoe worden we gezien?

Resultaat is de performance Me as waarin het kijken naar de ander centraal staat. Met gebruik van projectie, kleine fysieke bewegingen en subtiele kostuumveranderingen ontstaat een reeks intieme beelden die de kijker aan het werk zet en met zijn eigen verwachtingen confronteert.

IMG_9588.jpg

Stemregie LICHT

Begin 2019 regisseerde ik Willeke van Ammelrooy, Jochum ten Haaf, Enzo Coenen en Roos Eijmers voor de theatrale audiovoorstelling LICHT van Stichting Laudio op het Sovject Ereveld in Leusden. Annet Bremen schreef hiervoor de teksten.

Voor meer informatie, zie www.lichtopereveld.eu of lees het artikel in Trouw

Laudio - Licht C.jpg

Eindregie Vloeken in de Kerk

Eind 2018 deed ik de eindregie van de voorstelling Kniezen onder de kerstboom van Vloeken in Kerk. Een knetterende kerstnachtdienst die de feestdagen van een nieuwe kant bekijkt. Want moeten we het wel altijd leuk hebben of is af en toe kniezen onder de kerstboom ook best lekker? Een theatrale dienst met een (kerst)koor, scenes, een biecht, een zegen en een preek die je als een raket vol nieuwe inzichten de feestdagen in schiet.

Makers/performers: Alinde Hoeksma, Desirée van Haaren, Glenn Markesteijn, Jelle Zijlstra, Floor Rolf, Sarah van der Vlerk
Eindregie: Loek de Bakker
Gast(s)preker: Janneke Stegeman

De Theaterkrant:
”Een mooie combinatie van diepgang en humor, van luchtige afstand en persoonlijke verhalen.”

Lees de hele recensie hier.

47572330_1977865615594679_4284713400883216384_o.jpg

De Groene Amsterdammer over Starring #21: Dorian Gray

Marijn van der Jagt reflecteert in De Groene Amsterdammer van 24 oktober 2018 op vier nieuwe toneelbewerkingen van The Picture of Dorian Gray, waaronder Starring #21: Dorian Gray:

”In de jongerenvoorstelling Starring #21: Dorian Gray die de Toneelschuur vorig seizoen uitbracht, was de aantasting van het portret slim vereenvoudigd. Een manshoog doek van een gestileerd gezicht vormde aanvankelijk de achterwand van een klein toneeltje. Toen het schilderij aan de buitenwereld werd getoond, werd het doek weggetrokken en stond daar de Dorian-acteur met zijn rug naar de zaal en zijn gezicht naar een tribune vol leeftijdgenoten, die zijn knappe voorkomen hardop bewonderden. Later bekeek Dorian angstig het doek in zijn handen, waarbij het gezicht door de verkreukeling werd vervormd. In de regie van Loek de Bakker ging Wilde’s vertelling over jongeren die liever feesten dan nadenken, en over een jongen die door bewondering verhardt en de verdoving van drugs en snelle seks verkiest boven Sybil en Basil die hem werkelijk liefhebben.”

Lees het hele artikel hier.


Backstage Starring#21: Dorian Gray


Toneelschool Arnhem

In augustus 2017 begeleidde ik een groep acteurs van de Toneelschool Arnhem bij het maken van hun korte voorstelling Fancy Fair (Condition humaine), met teksten van Alan Ayckbourn. 

Spel: Joy Delima, Ilse Geilen, Sebastián Mrkvicka, Harun Balci, Arne Luiting 


De Tekstsmederij

Samen met schrijfster Ashley Boom ontwikkelde ik binnen het traject van De Tekstsmederij een theatertekst met als titel THE APPEARANCE OF THE UNDERSTUDY IN THE TITLE ROLE (werktitel). 

Een jonge kunstenaar krijgt de kans van zijn leven en kruipt in de rol van zijn beroemdere evenbeeld - zijn belangrijkste kunstwerk tot nu toe, of een gevaarlijk spel? De grenzen van identiteit, authenticiteit en succes worden onderzocht, met de hedendaagse kunstwereld als stralend witte achtergrond.

Op 13 oktober 2017 werd de tekst in Theater Bellevue gelezen door Sylvia Poorta, Jouman Fattal, Sebastiaan Frowijn en Wouter Zweers.

Klik hier voor meer informatie en de tekst in wording.


Recensie THE VERY TIRED GIRL (Theaterkrant)

"Mooi caleidoscopisch beeld van schijnbare volmaaktheid"

Lees hier de volledige recensie van THE VERY TIRED GIRL door Loek de Bakker en Yela de Koning


Trailer THE VERY TIRED GIRL

11 - 13 juli: Parade Den Haag
17 - 21 augustus: Parade Amsterdam

Trailer door Mink Pinster van MILLK


Schuur Atelier: This will end in tears

Toneelschuur Producties geeft in het Schuur Atelier jonge theatermakers de kans om zich in de luwte verder te ontwikkelen. Ze biedt onderdak aan jonge makers die onderzoek doen naar werkmethoden, samenwerking en repertoire. 

In de derde editie van het Schuur Atelier maakt Loek de voorstelling This will end in tears. Samen met de acteurs Keja Klaasje Kwestro en Sander Plukaard onderzoekt hij hoe grote emoties een plek kunnen krijgen in een wereld die abstracter of absurder is dan de echte wereld en toch kunnen blijven raken. In drie bombastische scènes ziet u de mens op de toppen van haar kunnen. De personages staan op de rand van instorten of van totale overgave. Hoe geef je deze emotionele momenten vorm? De Bakker en zijn acteurs vertrekken vanuit het realisme en zoeken daarna andere vormen op.  

regie: Loek de Bakker met: Keja Klaasje Kwestro, Sander Plukaard begeleiding: Chris Nietvelt

17 en 18 mei in de studio's van Toneelschuur Producties. Kaarten zijn hier te bestellen


Kester Freriks in NRC over Hedda

''De voorstelling verenigt alles in zich wat beproefd theaterrepertoire onverwoestbaar maakt: hedendaags, zonder nadrukkelijke verwijzing. Alsof deze Hedda Gabler gisteren is geschreven, en niet in 1890.''

Lees hier het artikel over o.a. Hedda in regie van Loek de Bakker.

Kester Freriks (NRC)_Hedda_RegieLoekdeBakker

Recensie Hedda (Theaterkrant)

"Loek de Bakker schetst in een mum van tijd een helder mensbeeld, dat doet hij op en een eigen manier, met gevoel voor theatraliteit en - niet in het minst - humor."

Lees hier de volledige recensie van Hedda in regie van Loek de Bakker.


Hedda (it's better to burn out than to fade away) 

ma 27 juni, Compagnietheater Amsterdam
itsfestivalamsterdam.com

© Lonneke van der Palen

© Lonneke van der Palen


Hedda op indemaak festival

do 26 t/m zat 28 mei, verschillende locaties in Maastricht

7 Regisseurs van de Toneelacademie Maastricht tonen hun afstudeervoorstelling op verschillende locaties in Maastricht.

Zie, ervaar, ontmoet en laat je inspireren.

Alle voorstellingen zijn gratis te bezoeken, reserveren is aanbevolen.


Festival Cement / PARK PONY -
Franz Kafka is a twink video

een kijkje achter de schermen bij festival cement
20 maart, Festival Cement